Szukaj |
>NASZE STRONY |
MAIN |
|
|
GRY FABULARNE |
|
|
GRY cRPG |
|
|
FANTASTYKA |
|
|
PROJEKTY |
|
|
|
|
|
|
|
Podręczniki- opis skrótowy
Wampir Maskarada
"Potworami jesteśmy, aby potworami się nie stać"
Wampir: Maskarada jest jednym z najpopularniejszych i najlepszych systemów RPG wydanych w Polsce. Mamy w nim okazję wcielić się w postać stworzonego przez nas wampira (kainity). Celem gry jest wczucie się w postać i odgrywanie jej zachowań przez całą prowadzoną przez Mistrza Gry (Narratora) opowieść. Mistrz Gry ma za zadanie stworzyć i wprowadzić postacie graczy w wymyśloną historię. Ma on także pilnować przestrzegania zasad i podążania historii w odpowiednim kierunku. Myli się jednak ten, który myśli, że praca Narratora jest prosta. Wymyślenie byle jakiej opowieści nie jest może rzeczą trudną, ale stworzenie opowieści, która zainteresuje graczy i pozwoli wyciagnąć im z niej jakąś naukę to już sztuka.
W podręczniku tym opisany mamy zarówno świat śmiertelnych, jak i wampirzy, w którym funkcjonowac będą nasze postacie. Znajdują się tutaj także teksty mówiące o organizacji społeczeństwa kainitów i ich zwyczajach. Wbrew pozorom społeczeństwo wampirów nie jest spokojne- toczą się w nim stałe walki o władzę, poważanie i potęgę. W grze nie zabraknie więc prawdziwych jatek czy skomplikowanych intryg.
Tworząc naszego wampira możemy zdecydować się na wybór jednego z 13 klanów (czyli niejakich rodów wampirzych), lub licznych, pomniejszych lini krwi. Niestety, klany należące do Sabatu (jedna z wampirzych organizacji), czyli Lasombra i Tzimisce, a także klany niezależne: Ravnos, Assamici, Giovanni czy Wyznawcy Seta nie są opisani w drugiej, jakże popularnej wśród polskich graczy edycji Wampira: Maskarady i aby je poznać musimy dokupić dwa dodatki: Sabat- podręcznik Gracza i Podręcznik Gracza do Wampira Maskarady. Klany te pojawiają się zebrane wszystkie razem dopiero w trzecim, poprawionym wydaniu. W trzecim wydaniu zmienia się zreszta wiele rzeczy, min. Gangrele wystepuja z Camarilli, a Assamici nie noszą już na sobie klątwy.
Zainteresowani mogą to i wiele innych zmian bardzo łatwo sprawdzić, gdyż w dziale Download znajdują się oba podręczniki: Druga Edycja jest w języku polskim, a Trzecia- w angielskim.
Nie ma co się w tym miejscu za bardzo rozpisywać na temat tego systemu. Zainteresowani tym co tu przeczytali sami mogą siegnąć po podręcznik, więc przepisywanie go tutaj mija się z celem. Muszę w tym miejscu dodać, ze choć jest to gra, to chcąc poznać jak najwięcej realiów z związanych ze światem śmiertelnych, jak i zagadnienia związane z samymi wampirami, gracze (lub czytelnicy- czasem nie ma z kim pograć) muszą stopniowo sięgać po coraz to nowe książki, i to niekoniecznie dotyczące samego systemu. Najczęściej są to książki historyczne, literatura piękna, książki psychologiczne czy chociażby encyklopedie. Nie trzeba chyba dodawać, że to znacznie poszerza wiedzę o nas samych i otaczającym nas świecie. Zdobyte w ten sposób informacje przyadają się nie tylko w życiu codziennym, ale i w szkole lub na studiach. Sama to sprawdziłam... Taka wiedza owocuje czasem w bardzo niespodziewany sposób lub w dziwnych warunkach.
Wampira: Maskaradę mogę smiało polecić wszystkim zainteresowanym, gdyż chyba każdy może tu znaleźć coś, co lubi. Ten system jest jedyny w swoim rodzaju i zachęcam do poznania go. Początkującym, lub wszystkim którzy wyrażą takie życzenie chętnie sama w tym pomogę. Wystarczy do mnie napisać.
Mroczne Wieki
Oto, moje dziecko, jest Długa Noc,
Wiek Nauki upadł i pogrążył się w zapomnieniu,
Wiek Imperium utonął we własnej żółci,
Mamy teraz Wiek Mroku.
Popatrz, moje Dziecko, na ciemne i dzikie miejsca,
Gdzie jedynym prawem są kły i szpony,
Popatrz też na ludzkie miasta,
Gdzie stajemy się panami, gdy tylko słońce więdnie i gaśnie.
Strzeż się, moje Dziecko, wrogów naszych zajadłych,
Owych dzikich i zmiennoskórych, którzy polują w wilczych postaciach,
Rycerzy dzierżących ogień i miecz, zabójców wiedźm,
Potomków płonącej piekielnej otchłani.
Ale ponad wszystko, moje Dziecko, wystrzegaj się podobnych sobie,
Bo zawsze będziemy swymi najgorszymi wrogami.
Oto, moje Dziecko, jest Długa Noc.
Jest Twoja.
Podręcznik ten jest bardzo podobny do Maskarady, wiele jednak go różni. Pierwszą rzeczą jest czas akcji- zwykle XI-XII wiek, choć może on być używany i do XIV. Ponadto nie nastąpił jeszcze rozłam na Camarillę i Sabat, więc mamy okazję połączyć w grupę wampiry zarówno z "dobrych", jak i "złych" klanów. Nie ma także skompilikowanych podziałów władzy, a miastami rządzą pojedynczy Książęta. W przeciwieństwie do czasów obecnych nie są oni uzależnieni od innych starszych, gdyż to zwykle najstarsze i najpotężniejsze wampiry na danym terenie. Oczywiście, także wampirów jest mniej- podobnie jak ludzi do pożywiania się. Nie możemy również zapominać, że średniwiecze to czas przesądów i głębokiej wiary, a każde niopatrzne ujawnienie się może doprowadzić do wypowiedzenia wojny Dzieciom Nocy.
Co ciekawe, klan Tremere zależnie od wybranego przez nas czasu na rozgrywkę w ogóle nie istnieje, lub jest tylko nieopierzonym nowicjuszem. Tremerzy pojawili się bowiem w 1022 roku, a status klanu zdobyli dopiero po zdiabolizowaniu Saulota, czyli jakiś wiek później. No i oczywiście istnieje jeszcze klan Salubri, a na kontynencie ukrywa się znacznie więcej demonicznych Baali niż teraz.
Moim skromnym zdaniem Mroczne Wieki są bardziej klimatyczne i ciekawsze niż Maskarada. Są jednak cięższe do prowadzenia, bo czyż potrafimy żyć przy słabym, migotliwym świetle świecy w świecie, gdzie demony, duchy i inni sługusi piekieł są całkiem realni, a skrobanie za oknem może być zarówno gałęzią ocierającą się o mur, jak i obrzydliwym, łaknącym naszej krwi potworem?
Podręcznik Gracza
W Podręczniku Gracza znajdują się wszystkie te rzeczy, na które brakło miejsca w podręczniku podstawowym. Mam tu opis nowych Zalet i Wad, zdolności pierwszo- i drugorzędnych, wyższych poziomów dyscyplin, a także opisy wampirzego statusu i sposobów jego zdobywania. Można tutaj znaleźć informacje o graniu śmiertelnikami, Ścieżkach Oświecenia, krwi, magicznych artefaktach jak i substancji mogących mieć wpływ na wampiry a znajdujących się w krwi sśmiertelnych, np. alkoholu czy narkotykach. Zawarty został również rozdział poświęcony odgrywaniu postaci i rozgrywanym sagom. Osobiście w dodatku tym najbardziej spodobały mi się opisy klanów niezależnych, a także sposobów rządów i wewnętrznej organizacji wszystkich klanów za wyjątkiem sabatniczych. Ciekawy jest również fragment poświęcony przysługom i sposobom odwdzięczania się za nie, jak również wampirzych długów wdzięczności. Sporo objętości Podręcznika Gracza zajmują jednak rzeczy dość niepraktyczne, jak np. tabelki z bronią czy opisy mrówek-ghuli (!!!). Wiele z poruszonych tu tematów i problemów można przy odrobinie chęci i kreatywności rozwiązać samemu.
Jeśli miałabym rozstrzygać, czy wydać około 70 złoty i kupić ten podręcznik musiałabym się głęboko zastanowić. Chociaż zawiera on kilka naprawdę kapitalnych materiałow, to jednak wiele opisanych tu rzeczy można samemu wymyśleć lub zastąpić własnymi pomysłami.
Acz działy poswięcone polityce są naprawdę dobre.
Sabat- podręcznik Gracza
Bardzo ciekawy i wartościowy podręcznik !!! Wbrew nazwie jest on jednak przeznaczony raczej dla graczy mających zamiar grać wyłącznie sabatnikami, lub dla każdego Mistrza Gry, który chce poszerzyć swą wiedzę odnośnie tej sekty. O przeznaczeniu tej książki autorzy lojalnie informują na już początku, gdyż gracze prowadzący wampiry Camarilli czytając i odkrywając pewne zawarte w księdze sekrety moga tylko popsuć sobie zabawę.
A co można w niej znaleźć? Przede wszystkim opis dwóch najważniejszych klanów Sabatu: Lasombra i Tzimisce, a także ciekawie napisaną historię tej diabolicznej sekty, opis pełnionych funkcji i hierarchi władzy, opisy klanów Antitribu, zwyczaje sekty, zabawy, zasady tworzenia postaci i wiele innych informacji znanych tylko Sabatnikom. Szczegółowo opisana jest również działalnośc sekty, prowadzenie krucjat, Vaulderia i Vinculum, a także Ściezki Oświecenia i dodatkowe zdolności, wady, zalety i status w Sabacie. Ksiązka zawiera nawet kilka przykładowych postaci.
Świat Mroku 2 edycja
Dodatek ten opisuje poszczególne rejony świata pod kątem występowania w nich Rodziny. Podzielony jest na dziewięć rozdziałów, a każdy z nich opisuje inny teren. Mamy więc kolejno: Amerykę Północną, Karaiby, Amerykę Środkową i Południową, Wyspy Brytyjskie, Europę, Arabię, Egipt, Afrykę, Azję i Australię. Poszczególne rozdziały, w zależnosci od tego, kto je pisał, zawierają opis danego terenu, a także zarysowują występujace między klanami konflikty. W niektórych rozdziałach mamy też opisane najbardziej znane wampiry, takie jak Francisco Domingo de Polonia czy Mithras. Niestety przez fakt, że każdy rozdział pisali inni autorzy bądź autor, poszczególne rozdziały znacznie różnią się poziomem. Wprowadza to także zamieszanie, gdyż nie w każdym rozdziale znajdują się informacje o tych samych rzeczach. Nie ma również indeksu, co powoduje pewien bałagan i nie ułatwia nam pracy. Wydaje się ponadto, że większość naprawdę cennych informacji jest tu zamieszczona mimochodem i na marginesie.
Co do oceny tego dodatku, to dałabym mu tróję z plusem. No, moze nawet 4...
Nienajgorsza lektura na chłodne wieczory..
Księga Klanu Assamici
<
Jak sama nazwa mówi, dodatek ten opisuje klan zabójców- Assamitów. Jest dość ciekawie napisany i zawiera kilka cennych informacji, np. strukturę klanową czy historię rodu widzianą oczyma członków. Jak w każdym z pierwszoedycyjnych clanbooków znaleźć tutaj możemy 10 przykładowych postaci i opis kilku najważniejszych Assamitów. Ten ostatni szczegół bardziej podoba mi się jednak w Clanbook: Assamite Revised, gdzie opisy postaci są bardziej rozbudowane i mamy przytoczone charakterystyki. Przybliżono nam tu także zwyczaje i tradycje Assamitów, ich moralność, Ścieżkę krwi, Kodeks Khabar, pogląd na inne klany i rozwinięte zasady walki. Nie zapomniano także o Zaletach i Wadach, jak również artefaktach i wyższych poziomach dyscyplin. Wymienione rzeczy pozostawiają według mnie jednak sporo do życzenia.
Oceniam ten podręcznik na średni poziom.
Księga Klanu Gangrel
Ta książka w sumie jest taka sama jak poprzednia, jednak dotyczy klanu Gangrel. Zawiera tak samo informacje o historii, poglądach, tradycjach i zasadach klanu, a także przykładowe postacie.. Nie ma tu zadnych specjalnych rewelacji. Oceniam ją podobnie jak poprzednią.
Wkrótce bardziej szczegółowe, pojedyncze opisy każdej z pozycji, a ponadto kilku innych.
Ventrue1. |
komentarz[25] | |
|
|
|
|
|
Komentarze do "Podręczniki- opis skrótowy" |
|
|
|
|
|
|
Sonda |
Top 10 |
Statystyki |
userzy w serwisie: gości w serwisie: 0 |
|
ShoutBox |
Modne soczewki kontaktowe najlepszych firm.
|
|